Kun on lähes monopoliasema, ei asiakkaiden kunniallinen kohtelu ole päällimmäisenä firman johdon mielessä. Vähintäänkin epäpätevyyttä.

Helsingin Energia Oy teki sadoilletuhansille helsinkiläisille källin joulukuussa: lähetti sähkölaskut hyvin myöhään ja silti laittoi eräpäiväksi 2.tammikuuta.
 

Laskut pitäisi periaatteessa lähettää niin että ovat asiakkailla perillä 14 päivää ennen eräpäivää. Mutta nyt Helsingin Energia petti tämän.

Tuliko Helsingin Energian laskutusyksikön johdolle jotenkin yllätyksenä että joulun alusviikoilla posti käytännössä aina viivästyy?  Ja usein vieläpä aika monta päivää.... Ovatko nämä johtajat yhtä typeriä ja ennakointikyvyttömiä kuin ne tienpidon pomot, joille joka syksy lumisateet tulevat odottamattomana yllätyksenä ?

Onko Helsingin Energian talousjohto tyystin umpiossa kun ei havainnut ajoissa että 19.12.-2.1. välisenä aikana on aika monta arkipyhää, jolloin posti ei kulje. Ja ovatko he niin maailman menosta pihalla, että eivät tiedä hyvin monen ihmisen matkustelevan -joko kotimaassa tai ulkomaanlomilla- juuri joulukuun loppupuoliskolla.....

19.12.2014 päivätyt sähkölaskunsa Helsingin Energia on kertomansa mukaan postitellut juuri sen päivän tienovilla. Vielä 23.12.2014 päivän postien joukossa ei laskua tullut. Eikä siis pystykään näin ollen tulemaan ennen kuin aikaisintaan 29.12.

Vaikka Helsingin Energia hyvin tiesi jo ennen lähettämistä että saa laskunsa liikkeelle vasta niin että ne päivätään 19.12.2014, silti se ei tehnyt mitä kuluttajansuojan takia olisi asiakkaiden hyväksi pitänyt tehdä:  laittanut jo silloin laskuihin eräpäivän, joka olisi reilusti lähempänä tammikuun puoltaväliä - eikä suinkaan niin varhain kuin 2.tammikuuta.

Saa nähdä tulevatko laskut oikeasti edes ennen 2.1.2014, ja jos tulevat, niin kuinka lähellä sitä päivämäärää. Joka tapauksessa on selvää että 14 päivän vaatimus on jo rikottu, ja pahasti.

Noin myöhässä tulevat laskut taitavat sitten olla kuluttajansuojan vastaisia.

On havaittu, että jotkut Helsingin Energian edustajat yrittävät väittää, että asiakkaiden, jotka eivät saa laskua ajoissa, pitäisi valittaa siitä postille eli Itellalle. Tällainen väite osoittaa todella kouriintuntuvasti, että tapahtunut on Helsingin Energian tekemä källi. Että Helsingin Energian taloushallinnossa pesii syvä asiakaspalvelullisuuden vastainen sisäinen henki. Helsingin Energiahan on tiennyt, tietäen postin jouluruuhkat ja tietäen kalenterin eli että arkipäiviä on tuolla aikavälillä todella vähän, että on epäreilua edes olettaa postin kantavan nämä laskut perille ainakaan ennen joulua.
Helsingin Energian tekonen on lähes sama kuin postittaa laskut ajankohtana, jolloin postilaitos olisi kolmeviikkoisessa lakossa, ja olettaa että laskut kulkevat perille ja väittää että vika ei olisi Helsingin Energian. (Okei, näin varmaankin sitten Helsingin Energia, monopolistista asemaa hyväksikäyttävä yhtiö, sitten postilakon aikana tuleekin tekemään.)

14 päivän maksuaika ei saa hoitua noin, että se on vain paperilla. Ei ole hyväksyttävää että firma päivää laskunsa juuri neljätoista päivää aiemmaksi, kun sen pitää tietää että ne eivät ennätä perille likimainkaan siihen aikaan. Viivästys on tässä tilanteessa ainakin 10 päivää, johon Helsingin Energian oli tullut varautua ja mukautua jo etukäteen.

Kuinkakohan moni sähkölaskujen saajista onkaan sitten silloin 29.12. alkavalla viikolla jo jollakin lomamatkalla, joka kestää ylitse tammikuun 2.päivän. Eikä siis näekään laskua ennen kuin vasta jonkin aikaa eräpäivän jälkeen.

 

Monopolistista asemaa nauttivien suurfirmojen käyttäytyminen kuluttajia kohtaan pitää saada asialliseksi !  Helsingin Energia ei saa enää tehdä uudestaan källejään !